Test Epic

Test The Best Bike - Men's Epic Comp Carbon

Wil jij een dag lang op een Epic Comp rijden? Dat kan! voor € 45,00 per dag kun jij een dag langs plezier beleven in het bos en ontdekken hoe gaaf en geweldig de Specialized Epic Comp Carbon rijdt!
Van plan om na een goede test rit een Specialized Epic (full suspension) te kopen? Dan krijg je de huur weer terug.

Reserveren doe je in de winkel aan de Luttekestraat 13, Zwolle of telefonische op 038 - 421 73 78

Voorwaarden: gebruik van de test bike is op eigenrisico. Bij schoon inleveren krijg je de € 50,- borg weer retour.


Op zoek naar de perfecte introductie in de wereld van cross country? De Epic Comp deelt alle baanbrekende frame-technologieën met zijn duurdere broertjes, maar dan met een budget-vriendelijke afmontage.

Wedstrijdparcoursen zijn de afgelopen jaren flink veranderd: Ze worden al maar technischer, steiler en uitdagender. Daar zou je best een beetje bang van kunnen worden, maar wij zagen het vooral als een uitdaging om iets heel bijzonders te maken - iets waar zowel World Cup atleten als gewone cross country rijders de vruchten van kunnen plukken. We hebben kritisch gekeken naar alle onderdelen die invloed hebben op het rijgedrag: Balhoofdhoek, reach, stack, lengte van de achterbrug, offset van de voorvork en ga zo maar door. Meer reach zorgt voor een stabielere en comfortabele fiets, zeker bij hogere snelheden. Dropper posts? Ja hoor, die passen gewoon - niet alleen de short-travel XC opties, maar dankzij de 30.9mm zadelbuis kun je gewoon een full-length dropper post monteren. Balhoofdhoek? Die hebben we iets minder steil gemaakt, maar dankzij een custom 42mm offset van de voorvork blijft de fiets wendbaar genoeg voor krappe bochten.

Vervolgens richtten we ons op de vernieuwde Brain technologie: Brain 2.0. Het Brain-systeem heeft onze kijk op veersystemen voorgoed veranderd: De technologie lag aan de basis voor talloze overwinningen en geldt nog altijd als een van de meest innovatieve producten op de markt. Toch waren we er van overtuigd dat het nog beter kon. Door de Brain dichter op de achteras te plaatsen is de demper nog gevoeliger geworden. Na talloze uren met het RockShox team is de nieuwe Brain meer dan een simpele upgrade: Het is een compleet nieuw systeem. Het reageert nog soepeler op het terrein en biedt veel consistentere dempingprestaties. Bovendien hebben we de olieleiding in de achterbrug kunnen verwerken, waardoor de oliestroom wordt verbeterd en de fiets er een stuk strakker uitziet.

Het frame van de nieuwe Epic is bovendien significant stijver geworden. Door onze Rider-First Engineered™ aanpak kunnen we de complexe carbonpatronen precies op de juiste plek aanbrengen, waardoor het frame niet alleen lichter en stijver wordt, maar ook betere rijeigenschappen meekrijgt - ongeacht de framemaat.

Verbeterde stijfheid, Brain technologie en een vernieuwde geometrie zijn mooi meegenomen, maar we horen je denken: “Hoe zit het met het gewicht?“ Goede vraag. We hadden als doel om de snelste XC mountainbike ooit te maken, dus een zo laag mogelijk gewicht stond hoog op onze prioriteitenlijst. Door te kiezen voor een efficiënte layup, cleane interne kabelvoering en geoptimaliseerde torsieprofielen is het ons gelukt: Ten opzichte van de vorige Epic hebben we maar liefst 525 gram gewichtsbesparing kunnen boeken.

We hebben de Epic Comp afgemonteerd met een 11-speed SRAM GX groepset, SRAM Level TL remmen en een Roval Control aluminium wielset. This is going to be Epic.


Specialized Epic Testfiets


Specialized Epic Testfiets


Specialized Epic Testfiets